Rozważania na temat wymiany oleju silnikowego: mity a fakty
Wymiana oleju w samochodzie to kluczowy element utrzymania auta w dobrej kondycji. Jest to rutynowe zadanie serwisowe, które można przeprowadzić u dowolnego mechanika. Wokół tego procesu narosło wiele mitów, z których niektóre są nawet powtarzane przez profesjonalistów zajmujących się naprawą samochodów. Jednym z powszechnie obecnych przekonań jest przestarzała zasada dotycząca częstotliwości wymiany oleju, którą wielu kierowców nadal stosuje, narażając swoje auta na kosztowne naprawy.
Producenci nowych samochodów sugerują wymianę oleju podczas regularnych przeglądów, co zazwyczaj oznacza co 30 000 km. To jest standardowy interwał podawany w książkach serwisowych. Jednak większość mechaników i specjalistów samochodowych zgadza się, że ten okres warto skrócić o połowę. Zalecają oni wymianę oleju co 15 000 km lub 10 000 km dla optymalnej wydajności i trwałości silnika. Niektórzy kierowcy zdecydowali się na jeszcze krótszy interwał – 7-8 tys. km, zwłaszcza jeśli ich silniki są mocno obciążone lub szczególnie narażone na zużycie.
Bez względu na to, ile kilometrów pokonujemy na co dzień, zaleca się przeprowadzenie serwisu oleju co najmniej raz w roku. Olej nie tylko ulega zużyciu z każdym przejechanym kilometrem, ale również się starzeje, zwłaszcza gdy jest często narażony na nagłe i intensywne zmiany temperatury.
Kierowcy nowych samochodów zazwyczaj nie muszą martwić się, jaki olej wybrać – autoryzowane serwisy używają oleju zalecanego przez producenta. Obecnie najczęściej stosuje się oleje o lepkości 0W20 i 0W30. Coraz częściej zalecane są także oleje 0W16. Niska lepkość tego oleju redukuje opory wewnętrzne silnika i pomaga obniżyć zużycie paliwa.
Mit dotyczący doboru oleju na podstawie wieku i przebiegu samochodu jest nadal powszechny wśród wielu kierowców. Niektórzy uważają, że do samochodu z dużym przebiegiem warto lać olej półsyntetyczny lub mineralny. Jest to jednak mylna koncepcja – obawa przed wypłukiwaniem osadów, które rzekomo uszczelniają jednostkę napędową, pochodzi z czasów, gdy silniki były mniej zaawansowane technologicznie i bardziej podatne na awarie.