Czy istnieją szyby, które same się odśnieżają? Tak!

Czy istnieją szyby, które same się odśnieżają? Tak!
fot. unsplash.com

Kiedy spada pierwszy śnieg, cieszą się zazwyczaj dzieci. Zmotoryzowani dorośli za to nerwowo wymieniają płyn do szyb i szukają skrobaczek. Oni wiedzą już, że trzeba wstać 10 minut wcześniej, by odśnieżyć auto. Dzięki nowej technologii może się to zmienić!

Bolączka fotowoltaiki

Śniegu również w znaczącym stopniu ogranicza produkcję prądu z ogniw fotowoltaicznych. Co więcej, gdy będzie go zbyt dużo, może trwale je uszkodzić. Wtedy trzeba czekać na odwilż, aby je naprawić. A to przecież również sporo kosztuje. Odpowiedzią na to może być nowy wynalazek od naukowców z Univeristy of Michigan.

Nowa powłoka

Badacze wymyślił materiał, który można nanieść na dowolną powierzchnię ogniw fotowoltaicznych. Dzięki temu, że jest przezroczystą, nie wpływa na produkcję prądu. Ma jeszcze jedną właściwość – jest bardzo śliska i dzięki temu śnieg nie osiada na panelach tylko zwyczajnie się z niego ześlizguje.

Testy przeprowadzono w miejscu, gdzie zarówno śniegu jak i ujemnych temperatur jest pod dostatkiem. Naukowcy pojechali na Alaskę między grudniem a kwietniem, gdzie temperatury spadały nawet do minus 35 stopni. W takich warunkach testowano ogniwa fotowoltaiczne, zainstalowane pod kątem 45 stopni. Wyniki badań są obiecujące

Szerokie zastosowanie

Przede wszystkim naniesiono cienką warstwę na panele. Można to zrobić zwykłym pędzlem, a substancja szybko zasycha i jest praktycznie niewidoczna gołym okiem. Ograniczyła ona pokrycie śniegiem do 28 procent. Daje to zielone światło do innych zastosowań, np do szyb samochodowych, które musimy skrobać w zimowe, śnieżne i mroźne dni.

Co ciekawe, ta technologia chroni powierzchnie nie tylko przed śniegiem ale i dużymi warstwami lodu. Dotąd żaden materiał nie dawał sobie rady z jednym i drugim jednocześnie. Szykuje się więc ogromy przełom w produkcji szyb samochodowych i fotowoltaiki. Nie wiadomo jednak, kiedy nowa technologia wejdzie do produkcji masowej. Póki co, wciąż jest w fazie pojedynczych testów.